sâmbătă, 31 ianuarie 2015

In memoria Mitropolitului Bartolomeu

31 ianuarie, pomenirea Înaltpreasfințitului BARTOLOMEU,
Arhiepiscopul Vadului, Feleacului și Clujului
și Mitropolitul Clujului, Albei, Crișanei şi Maramureșului
(18 martie 1921 - 31 ianuarie 2011)
 Fără prea multe cuvinte introductive,  două mărturisiri extraordinare:
1. Dragii mei, de-a lungul vieţii mele am avut o singură rugăciune. Viaţa mea a fost, cel puţin în primele trei sferturi, foarte zbuciumată şi nu o dată, nu de două ori, nu de trei ori, m-am simţit în imediata vecinătate a morţii, datorită suferinţelor şi primejdiilor prin care am trecut. Nu am chemat niciodată moartea, dar nici nu m-am temut de ea. Am avut o singură rugăciune către Dumnezeu:
„Doamne, dacă Tu crezi că mai poţi face ceva cu mine şi dacă Tu crezi că eu mai sunt de trebuinţă pentru Biserica mea, pentru neamul meu şi pentru semenii mei, atunci Tu ai să mă salvezi, ai să mă laşi în viaţă şi nu mă vei lăsa să fiu ucis, nici de foame, nici de sete, nici de frig, nici de schingiuiri, nici de gloanţele oamenilor şi nici de dinţii lupilor. Dacă vei socoti că n-o să mai fiu bun de nimic şi nu-Ţi mai trebuiesc Ţie, o să mă chemi la Tine şi voi vedea ce vei face cu mine. Dar dacă Tu socoteşti că voi mai fi de folos, mă vei lăsa în viaţă, pentru că eu ştiu că religia creştină este eminamente pragmatică”.
2. Omul se cunoaşte după roade şi pomul după fapte. Nu este un merit să trăieşti mult, cel mult dacă ai ambiţia să te înscrii cumva în seria recordurilor. Important este să trăieşti cu folos, iar pentru aceasta trebuie să ai şi o educaţie de la părinţi, pe care eu am avut-o. De aceea, în ziua mea de naştere, mă rog întâi cu rugăciunea intimă de dimineaţă pentru părinţii mei care mi-au dat viaţă, dar nu numai viaţă, că aceasta încă n-ar fi mare lucru, dar pentru că mi-au dat o educaţie. De la tatăl meu, care era un om plin de înţelepciune, am învăţat ca niciodată să nu iau nimic în tragic, iar de la mama mea, care era un tezaur de folclor, am învăţat credinţa în Dumnezeu, teama şi iubirea faţă de El, respectul faţă de propria mea demnitate, munca şi respectul faţă de demnitatea altora. Mama mea ne spunea nouă, copiilor, cu precădere un proverb pe care-l moştenise şi ea de la înaintaşii ei: Decât să întind în unt şi să mă uit în pământ, mai bine să întind în sare şi să mă uit la soare. Dacă m-ar întreba cineva „Ce-ai învăţat de la mama dumitale?”,i-aş răspunde: Asta am învăţat: să mă uit la soare. Şi dacă Dumnezeu va hărăzi această lumină şi dincolo de mormânt, voi fi întradevăr fericit.

17 comentarii:

  1. M-au impresionat foarte mult aceste fragmente, extraodinara invatatura se gaseste in ele. Iar proverbul mamei lui si invatatura ramasa de la ea, sunt extrem de frumoase. Superb, multumesc! Am avut o zi plina astazi, cu toate ca nu ma asteptam, si cuvintele acestea imi mangaie sufletul si seara.

    RăspundețiȘtergere
  2. Domnul sa-l odhineasca cu cei drepti! Si pe noi sa ne ajute sa ne uitam mereu la soare:*

    RăspundețiȘtergere
  3. Minunat cuvant! Cred ca e un fragment din emisiunea Eugeniei Voda, "Profesionistii" la care a fost invitat IPS Sa.... Emisiunea am vazut-o de vreo 3 ori pe youtube...:) ma bucur ca am avut privilegiu sa fiu de multe ori chiar sub amvonul de unde predica. Fiecare cuvant al lui avea greutate! Se opreau oamenii pe strada si il ascultau in boxele de la catedrala din Cluj la liturghie predicand.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, imi amintesc... si noi mergeam tot timpul la catedrala cata vreme a slujit acolo. Si acum, dupa atatia ani, nu m-am obisnuit cu absenta sa.

      Ștergere
  4. Minunata rugaciune ! Si mai spunea ca nu e un rugator, ci un ganditor... Doamne, cata alifie la rana !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asa simt si eu cuvintele astea, Cristina, ca o alifie tamaduitoare.

      Ștergere
  5. Superb ! Hrana pentru trup si suflet !! Cu gandul la emisiunea Eugeniei Voda m-am dus si eu ! ...." religia creştină este eminamente pragmatică” ...cata blandete in vocea acestui OM ! Multumesc suflete pentru aceasta postare !! Imbratisari calde tuturor !

    RăspundețiȘtergere
  6. Cat adevar!
    Dumnezeu sa il odihnesca cu sfintii LUI!

    RăspundețiȘtergere
  7. Mulţumesc, Loredana!
    Să-l odihnească Bunul în bucuria Sa!

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga Loredana am fatait blogul tau in fel si chip, nu am adesa ta de mail. Te rog scrie-mi pe anca.ivan99@yahoo.com un mail:********************

    RăspundețiȘtergere

Păstrez ceva din filozofia salcâmului, înfloresc doar atunci când sunt sigur că e primăvară. (Valeriu Butulescu)
Fiica este imaginea mamei! (proverb grecesc) Iar eu am două...
"Cei născuţi de noi ne sunt dragi nu numai pentru virtutea lor, ci şi dintr-o necesitate naturală." Sf. Ioan Gură de Aur.